Δραστηριότητες

Απο την ομιλία της Τετάρτης 3 Ιουλίου

"Προσέχετε δέ ἀπό τῶν ψευδοπροφητῶν, οἵτινες ἔρχονται πρός ὑμᾶς ἐν ἐνδύμασι προβάτων, ἔσωθεν δέ εἰσί λῦκοι ἄρπαγες. Ἀπό τῶν καρπῶν αὐτῶν ἐπιγνώσεσθαι αὐτοῦς."  Μτ. 7, 15-16.

Ο Κύριος, με τον προφητικό λόγο εφιστά την προσοχή τόσο των ποιμένων όσο και του ποιμνίου στην αντιμετώπιση των ψευδών διδασκαλιών. Πολύ περισσότερο μας προετοιμάζει για τη δύσκολη πορεία της Εκκλησίας μέσα στο χρόνο λόγω των ψευδοπροφητών και των αναταραχών που θα προκαλέσουν. Πραγματικά, η Εκκλησία από τα πρώτα χρόνια της ζωής της μέχρι σήμερα ταλαιπωρείται από πλήθος αιρέσεων.

Στη Χώρα μας σήμερα απαριθμούνται πάνω από 120 χριστιανικές και παραχριστιανικές κινήσεις. Επίσης, πρέπει να μας προβληματίζει το γεγονός ότι το 1995 μέσω της Ζ’ Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης στη Βοιωτία, πληροφορηθήκαμε την ύπαρξη 422 κινήσεων από το χώρο της <<Νέας Εποχής>>, της παραθρησκείας και του αποκρυφισμού. Σαφώς τα κινήματα αυτά έχουν πολλαπλασιαστεί, ειδικά στην εποχή της πνευματικής και οικονομικής κρίσης.

Εκπρόσωποι των οργανώσεων μηχανεύονται ποικίλους τρόπους για να μας προσεγγίσουν. Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά θέτουν διλήμματα περί Θεού ή ερωτήσεις πολιτικής και κοινωνικής υφής ή συζητούν για υπαρξιακά θέματα. Ορισμένες οργανώσεις όπως το Κέντρο Εφηρμοσμένης Φιλοσοφίας Ελλάδος ή Σαηεντολογία, εμφανίζουν ως δόλωμα ψυχομετρικές εξετάσεις (μέτρησης άγχους ή υπολογισμού ικανοτήτων) με προκαθορισμένο αποτέλεσμα, για να οδηγηθούν τα υποψήφια θύματα στα ενδότερα των οργανώσεων.

Άλλες ομάδες, όπως το Ινστιτούτο Δυναμικής Ανάπτυξης ή σχολές Θετικής Σκέψης, υπόσχονται γνώση, δύναμη, χρήματα, κύρος, επιτυχία. Εκπρόσωποι των κινημάτων της Νέας Εποχής (όπως Κρύων, Βυσσινής Κύκλος, ομάδες Αγγελικής Θεραπείας) μιλάνε για ένα καλύτερο αύριο. Μάλιστα ενθαρρύνουν τα παιδιά να ενταχθούν στην ομάδα τους, διότι από εκείνα εξαρτάται η αλλαγή της κοινωνίας. Πίσω από τα ακριβοπληρωμένα σεμινάρια φιλοσοφίας, ψυχολογίας ή αυτογνωσίας που προσφέρουν, κρύβονται οι προσηλυτιστικές ενέργειες.

Για να μας πείσουν για τα αγαθά κίνητρα, ισχυρίζονται ότι πιστεύουν στο Χριστό. Όμως, για εκείνους ο Χριστός δεν είναι ο Θεάνθρωπος Σωτήρας, αλλά ένα επίπεδο προόδου ή εσωτερικού Δασκάλου. Φυσικά, όσα υπόσχονται είναι απάτη. Οι οργανώσεις πάντα εκμεταλλεύονται την καλή προαίρεση, την ευπιστία, την άγνοιά μας, τα προσωπικά ή οικογενειακά προβλήματα, την ανάγκη να αγωνιστούμε για τα ιδανικά μας . Πολύ περισσότερο, την εσωτερική τάση του ανθρώπου για μεγαλείο και την αίσθηση ότι είναι πολύτιμος με μοναδικές δυνατότητες.

Η ένταξη των θυμάτων σε οργανώσεις ή σε αίρεση όπως των Μ.τ.Ι επιφέρει ολέθριες συνέπειες σε προσωπικό, οικογενειακό και κοινωνικό επίπεδο. Με τη χρήση συστηματικών και έντεχνων τρόπων επιβολής απόψεων, το θύμα αρνείται Χριστό, πατρίδα, οικογένεια. Μόνη αγωνία είναι η οικονομική ευημερία της οργάνωσης. Οι <<δάσκαλοι>> πείθουν τα θύματά τους ότι η λογική, η προσωπική κρίση και ελευθερία, η σφαιρική πληροφόρηση, είναι προϊόντα του Διαβόλου, προορισμένα για καταστροφή, επομένως απορριπτέα. Στα πρόσωπα συγγενών και φίλων που προσπαθούν να τους συνεφέρουν, διδάχτηκαν να βλέπουν τον Πονηρό, ο οποίος επιχειρεί να τους απομακρύνει από την αλήθεια, για να τους καταστρέψει. Γι’ αυτό οι προσήλυτοι διακόπτουν την επικοινωνία με φίλους ακόμα και με την οικογένεια. Σε ορισμένες περιπτώσεις απειλείται η κοινωνική συνοχή και έχουν καταγραφεί χαρακτηριστικά παραδείγματα. Το 1993 στο Τέξας, ο Ντέιβιντ Κορρές, <<προφήτης της αιώνιας σωτηρίας>> οδήγησε τους οπαδούς του στην καταστροφή. 95 άτομα κάηκαν ζωντανά ανάμεσά τους 17 παιδιά. Το 1995 η <<Κοινότητα της Υπέρτατης Αλήθειας>> του γκουρού ShokoAsahara φόνευσε 10 άτομα και τραυμάτισε 5.000 ανυποψίαστους πολίτες διοχετεύοντας δηλητηριώδες αέριο στο μετρό του Τόκυο.

Παρά τους κινδύνους που μας περιβάλλουν, υπάρχουν τρόποι να προστατευτούμε, αρκεί εμείς να τους αναζητήσουμε. Βέβαια, η ευθύνη επιβαρύνει πρώτα τους ποιμένες, έπειτα τους πιστούς. Δεν είναι εφικτή η πρόταση κοινών τρόπων αντιμετώπισης, διότι οι αιρέσεις είναι πολλές και κάθε μια έχει ιδιαίτερα στοιχεία. Όμως, υπάρχει μια κοινή στρατηγική.

Το σπουδαιότερο βήμα είναι η σωστή και έγκαιρη ενημέρωση των πιστών κυρίως των γονέων, εκπαιδευτικών, μαθητών και νέων. Παρατηρείται ότι γονείς, των οποίων τα παιδιά έπεσαν θύματα αιρέσεων, δεν είχαν πληροφορηθεί τους κινδύνους που απειλούν τα παιδιά. Αυτονόητο πως ούτε τα παιδιά ήταν προετοιμασμένα. Η ενημέρωση πρέπει να στηρίζεται σε στοιχεία, διαφορετικά οι εκπρόσωποι θα μιλήσουν για προπαγάνδα και θα ενισχύσουν το δεσμό με το θύμα. Για παράδειγμα, ανυποψίαστη κοπέλα προσηλυτίστηκε στην οργάνωση: Τα παιδιά του Θεού. Την ανάγκασαν να ψαρεύει ψυχές στο Χριστό, προσφέροντας το σώμα της. Αποτέλεσμα: 10 παιδιά από διάφορους συντρόφους. Η κοπέλα επέστρεψε στη μητέρα της, ζητώντας σωτηρία.

Μεγάλο όφελος λαμβάνουμε από την ανάγνωση μαρτυριών πρώην μελών των οργανώσεων. Λαμβάνουμε εκ των εσω πληροφορίες για όσα συμβαίνουν πίσω απ’ τις κλειστές πόρτες με συνέπεια την αποστροφή και την αποκάλυψη του αληθινού προσώπου. Επιπλέον, έχουμε τη δυνατότητα να μάθουμε τι πραγματικά πρεσβεύουν οι οργανώσεις και να έχουμε συνείδηση των λόγων, για τους οποίους απορρίπτουμε τις θέσεις.

Πολύ χρήσιμη είναι η τακτική κατήχηση των πιστών σε θέματα που αφορούν την πίστη μας και την Ιερά Παράδοση της Εκκλησίας. Για παράδειγμα μένουμε άφωνοι όταν κάποιος χιλιαστής μας ρωτά γιατί κάνουμε το Σταυρό μας, αφού όπως φαίνεται στην Καινή Διαθήκη ο Χριστός δεν έκανε το σημείο του Σταυρού. Όμως, ο πιστός που έχει γνώση θα απαντήσει ότι προέρχεται από την Ιερά Παράδοση δηλαδή την άγραφη πηγή της Ορθόδοξης Πίστης μας.

Κρίνεται δε απαραίτητη η συστηματική μελέτη της Αγίας Γραφής. Όμως δεν πρέπει να πέσουμε στην παγίδα που έστησαν οι αιρετικοί. Η διαφορά μας δεν εντοπίζεται αποκλειστικά και μόνο στο βιβλίο. Το ζήτημα είναι η ερμηνεία. Εμείς ερμηνεύουμε το κείμενο έχοντας αλάνθαστο οδηγό την Εκκλησία που ίδρυσε ο Χριστός και καθοδηγεί το Άγιο Πνεύμα. Μάλιστα, η Εκκλησία προϋπήρχε της Γραφής. Αντίθετα, η εταιρεία Σκοπιά με τη Μετάφραση του Νέου Κόσμου, σφαγίασε τη Γραφή, ώστε να βρίσκουν στήριγμα απόψεις όπως: OXριστός είναι δημιούργημα όχι ο Δημιουργός.

Επίσης, η ενοριακή ζωή μας προστατεύει από την ένταξή μας σε αιρέσεις. Η Εκκλησία είναι το σημείο συνάντησης Θεού και ανθρώπου και ανθρώπου με τον συνάνθρωπο ταυτόχρονα, σε μια κοινωνία αγάπης και αλληλοκατανόησης. Εντός αυτής τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που συνθέτουν την προσωπικότητα του ανθρώπου δεν καταργούνται, αλλά διασώζονται και αξιοποιούνται. Μέσα στην Εκκλησία και στην ενοριακή ζωή, αντιμετωπιζόμαστε ως πρόσωπο με πολύτιμη και ανεπανάληπτη αξία. Αυτό το βίωμα είναι η καλύτερη απάντηση στις οργανώσεις της κάλπικης αγάπης και των χρημάτων.

Οι ποιμένες από την πλευρά τους πρέπει να γνωρίζουν το περιεχόμενο των αιρέσεων, για να πληροφορούν ικανοποιητικά το ποίμνιο. Καλούνται να δείξουν έμπρακτα την αγάπη και το ενδιαφέρον για τους πιστούς πρώτα σε πνευματικό επίπεδο, έπειτα σε υλικό όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο. Η δραστηριοποίηση των ιερέων σε θέματα αιρέσεων είναι δύσκολη, επειδή μέσα σε αυτές προβάλλεται η εωσφορική γνώση, η αυτοθέωση, η απόλυτη δύναμη και απόλυτη ευτυχία πράγματα ασυμβίβαστα για την Εκκλησία. Για αυτό ο ποιμένας πρέπει να διευκρινίσει ότι το ανηφορικό και σταυρικό μονοπάτι μας οδηγεί στο Χριστό σε συνδυασμό με τη μετοχή στα μυστήρια της Εκκλησίας. Τέλος, ο κληρικός με το λόγο του πρέπει να μεταγγίζει θάρρος, πίστη στον αναστημένο Κύριο, ελπίδα, αισιοδοξία και να ενισχύει την εικόνα του Θεού ως φιλόστοργου πατέρα που είναι έτοιμος να δώσει, συγχώρηση, αγάπη και έλεος.

Θεωρώ ότι επιτροπές σε θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας, μπορούν να συντονίσουν με μεγαλύτερη ευκολία και επιτυχία τις περισσότερες από τις προαναφερθείσες ενέργειες. Παντού υπάρχουν κίνδυνοι, όμως η έγκαιρη ενημέρωση, η κριτική σκέψη, η πραγματική και συνειδητή παρουσία στην εκκλησία, η δυνατότητα της μετανοίας και επιστροφής, μας προφυλάσσουν από τα χειρότερα.

Ειρήνη Κιαγιά

Πληροφορίες αντλήθηκαν από το βιβλίο του π. Αντωνίου Αλεβιζόπουλου: Αιρέσεις και αντιμετώπιση, προβληματική και στρατηγική, Εκδόσεις Διάλογος, Αθήνα 1996.

Θερμές ευχαριστίες στο εκκλησιαστικό συμβούλιο του Ιερού Ναού Παναγίας Θεοσκεπάστου για την πρόσκληση που απηύθυνε. 

Ομιλία

clock

Ενημερώνουμε το χριστεπώνυμο πλήρωμα της εκκλησίας της Άνδρου ότι την Τετάρτη 3 Ιουλίου & ώρα 18:30 στον Ιερό Ναό Παναγίας Θεοσκεπάστου, θα πραγματοποιηθεί ομιλία με θέμα: Η Νέα τάξη και νεοφανείς Αιρέσεις.

Ομιλήτρια: Ειρήνη Κιαγιά, πτυχιούχος Κοινωνικής Θεολογίας Αθηνών.